Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Click aici pentru a afla mai multe detalii. ascunde mesajul

Proiectul pentru Reforma Educatiei Timpurii

Client

Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului– Unitatea de Management al Proiectelor cu Finantare Externa

Provocare si obiective

Scopul general al proiectului pentru Reforma Educatiei Prescolare a fost imbunatatirea calitatatii infrastructurii si servciilor sistemului de educatie prescolara si adresarea nevoilor de baza ale copiilor pentru a le permite acestora sa-si valorifice potentialul si sa atinga standardele de educatie europene si internationale.

Proiectul pentru Reforma Educatiei Timpurii a urmarit sa valorifice experientele si bunele practici acumulate la nivel de invatamant prescolar, dar mai ales sa imbunatateasca si sa extinda competentele personalului care lucreaza in gradinite, in sensul promovarii unei abordari unitare, integrate, centrate pe copil.

Programul de Mentorat a vizat cresterea calitatii pregatirii profesionale a resurselor umane din  invatamantul prescolar.

In cadrul Proiectului pentru Reforma Educatiei Timpurii, prin “mentorat” se intelege o forma alternativa de furnizare a serviciilor de formare profesionala continua a resurselor umane din gradinite. Mentoratul este o forma descentralizata de formare continua si perfectionare, care se bazeaza pe nevoile individuale si locale de formare ale beneficiarilor, este livrata la nivel local si permite adaptarea parcursului de formare in functie de conditiile specifice ale grupului de beneficiari. Programul de mentorat s-a realizat cu formatori care au beneficiat de un program specific de formare a competentelor de mentori.

Obiectivul Programului de Mentorat l-a reprezentat dezvoltarea si imbunatatirea competentelor profesionale ale personalului angajat in gradinite, inclusiv directori si personal nedidactic, competente necesare promovarii unei abordari integrate a serviciilor de educatie, ingrijire si protectie a copiilor in serviciile de educatie timpurie prescolara, avand ca interes primordial dezvoltarea globala, sanatoasa si plenara a copilului si pregatirea acestuia pentru scoala si pentru viata. De asemenea, programul de mentorat s-a adresat indirect si parintilor, pentru a asigura informarea acestora in legatura cu aspecte legate de educatia, igiena, sanatatea si nutritia copiilor. Pentru atingerea obiectivelor procesului de mentorat, in cadrul activitatilor de mentorat au fost incluse toate categoriile de personal angajat in gradinite.

Solutie

Realizarea activitatii de mentorat in limba romana, a constat in:

  • Asistenta acordata personalului din gradinite, prin utilizarea formarii de tip „fata-in-fata”, furnizata intr-o maniera centralizata (pe grupe, in fiecare comuna/oras) de catre formatori cu pregatire speciala - mentori;
  • Asistenta acordata personalului prin stimularea reflectiei cu privire la propriile practici si a trecerii graduale de la abordarea centrata pe grup la abordarea centrata pe individ;
  • Incurajarea practicilor bazate pe invatarea activa, invatarea prin joc, invatarea prin descoperire, utilizand invatarea prin cooperare, invatarea reciproca;
  • Facilitarea procesului de conceptualizare a propriilor experiente de catre personal, a procesului de folosire si diseminare a exemplelor de bune practici, a strategiilor de autodezvoltare etc.

Programul de dezvoltare profesionala a cuprins trei faze:

Faza I - activitati de formare directa, cu toate categoriile de personal din gradinita.

Faza II - activitati de mentorat cu anumite categorii de personal, asistenta in gradinite si in sala de grupa. Pentru aceasta etapa sunt formate trei grupuri specializate, sesiunile de formare fiind organizate cu grupuri de cate 20-25 participanti:

  1. Cadre didactice;
  2. Membrii ai personalului nedidactic, auxiliar si de ingrijire (consilieri,asistenti medicali, ingrijitori);
  3. Directori.

Faza III – lucru individual/colaborare cu colegii (lucru si planificare individuale si comune), pentru aplicarea, experimentarea ideilor, practicilor discutate in cadrul primelor doua faze.

Numarul de ore de formare a fost diferit de la o categorie de personal la alta. In cazul cadrelor didactice si directori, numarul total de ore de formare/cadru didactic a fost de 90, minimul necesar obtinerii unui numar de 30 de credite. Pentru personalul de ingrijire (asistenti medicali, ingrijitori) numarul de ore de formare a fost de 30. Pentru consilieri psihopedagogici, numarul de ore de formare a fost de 60.

Implementarea programului de dezvoltare profesionala este orientata asupra urmatoarelor doua aspecte:

  • Programul general/integrat pentru dezvoltarea profesionala care se adreseaza intregului personal (personal didactic si nedidactic) implicat in educatia prescolara;
  • Programul specific pentru dezvoltarea profesionala focalizat pe diferite grupuri-tinta: educatori (personal din domeniul educatiei); personal nedidactic (consilieri, asistent medical, personal de ingrijire); directori.

Programul integrat pentru dezvoltarea profesionala a personalului gradinitelor s-a concentrat asupra: promovarii conceptiei actuale asupra copilului si copilariei, importantei acestei perioade de varsta in devenirea adultului de mai tarziu, importantei si coerentei actiunilor lor asupra copilului, specificului dezvoltarii sale in aceasta perioada si impactului mediului de invatare (fizic si social) asupra lui.

Programul de dezvoltare profesionala s-a concentrat asupra dezvoltarii de noi competente ale personalului didactic in vederea aplicarii curriculumului revizuit pentru educatia timpurie a copilului de la 3 la 6/7 ani. Aceste competente au vizat:

  • Intelegerea conceptiei actuale privind copilul si copilaria, a perspectivei globale asupra dezvoltarii acestuia in scopul aplicarii unor practici educationale centrate pe nevoile, interesele si profilul individual al copilului;
  • Dezvoltarea abilitatilor de interactiune si comunicare cu copilul de 3-6/7 ani pentru stimularea dezvoltarii acestuia;
  • Dezvoltarea abilitatilor de organizare a programului zilnic, de planificarea si proiectare a activitatilor cotidiene, de organizare a mediului educational, de utilizare a strategiilor de invatare, in conformitate cu principiile si obiectivele propuse de curriculum pentru educatia timpurie prescolara.
  • Dezvoltarea calitatilor de practician reflexiv si membru al unei echipe care participa la educatia, ingrijirea si protectia copilului.
Rezultate si beneficii

In cadrul proiectului RSC a instruit un numar de peste 22.000 de persoane.