Acest site foloseşte cookies! Continuarea navigării implică acceptarea lor. Click aici pentru a afla mai multe detalii. ascunde mesajul

Sistemul Informational Automatizat Asistenta Medicala Primara (SIA AMP)

Client

Ministerul Sanatatii, Rep. Moldova

Provocare si obiective

Sistemul Informational Automatizat Asistenta Medicala Primara (SIA AMP) este destinat informatizarii la nivel national a activitatilor principale ale personalului medical, administrativ si de conducere din cadrul unitatilor sanitare, evidentei, controlului si coordonarii automatizate a activitatii subdiviziunilor de baza ale institutiei medico-sanitare publice din asistenta medicala primara, precum si agregarii informatiei necesare pentru luarea deciziilor si prelucrarii datelor personale, inclusiv a celor referitoare la starea sanatatii beneficiarilor de servicii medicale.

Obiectivele majore ale proiectului au fost:

  • gestiunea informatizata a datelor prelucrate in cabinetele medicilor de familie;
  • optimizarea activitatilor medicale, prioritizand interactiunea medic – pacient;
  • realizarea unui instrument util de management pentru sistemul medical.

Beneficiari

Principalii beneficiari ai proiectului au fost:

  • Populatia – toti cetatenii Republicii Moldova, persoane asigurate, care beneficiaza de servicii de asistenta medicala;
  • Ministerul Sanatatii – cu rol de administrator al sistemului si coordonatorul implementarii proiectului;
  • Registrul de Stat al Populatiei, I.S. „Registru” din cadrul MDI;
  • Centrul National de Management in Sanatate (CNMS) ;
  • Centrul National de Sanatate Publica si centrele raionale de sanatate publica;
  • Compania Nationala de Asigurari in Medicina (CNAM);
  • Mediul prestatorilor de servicii de sanatate publica din Republica Moldova – toate unitatile de asistenta medicala si prestatori de servicii de sanatate publica existente si care contribuie la asigurarea asistentei medicale;
  • Alte autoritati sau institutii direct interesate si implicate in activitatea de ocrotire a sanatatii si a bunei gestionari a acesteia.
Solutie

Sistemul informatic implementat (SIA AMP) asigura:

  • gestiunea electronica a Fisei electronice a pacientului;
  • gestiunea electronica a programarilor pacientului la medicii de familie in baza graficului de lucru;
  • jurnalul electronic al consultatiilor la medicul de familie;
  • evidenta electronica a vaccinarilor sau a altor activitati desfasurate de catre medicii de familie;
  • crearea si gestiunea electronica a fisei pacientului care sa includa interactiunile pacientului cu sistemul medical primar cu posibilitatea extinderii acestei fise spre sistemul medical regional si national;
  • generarea rapoartelor statistice si a darilor de seama necesare pentru monitorizarea starii de sanatate a populatiei;
  • gestiunea informatizata a personalului medical din sistemul medicinei primare.

Functionalitatile principale ale sistemului au o structura modulara, pentru a reflecta rolurile si responsabilitatile principale indeplinite de personalul medical si paramedical. Aceste module pot functiona independent sau impreuna. Modulele sistemului sunt:

  • Registratura
  • Resurse Umane
  • Triaj
  • Cabinet Medical
  • Gestiune Stocuri
  • Laborator
  • Statistica si Raportare
  • Administrator de sistem

Pacientul este beneficiarul serviciilor medicale desfasurate prin intermediul medicilor de familie. Personalul medical are ca obiectiv final sanatatea pacientului, iar fisa electronica a pacientului este punctul de pornire al „dosarului electronic”, cheia logica a unui sistem sanitar unitar, existenta acestuia fiind in concordanta cu obiectivele strategice la nivel national din domeniul medical.

Fisa Electronica a Pacientului indeplineste urmatoarele cerinte:

  • Colecteaza si afiseaza informatii esentiale despre datele demografice ale pacientului, cum ar fi: numele, data nasterii, genul, etc.;
  • Gestioneaza informatii legate de diagnosticul pacientilor: diagnostic codat, data debut, istorie, cronicizare, stadiu;
  • Colecteaza si afiseaza datele despre medicamentatia administrata pacientului;
  • Colecteaza si afiseaza informatii despre alergiile pacientului;
  • Colecteaza si afiseaza rezultatele testelor;
  • Genereaza note clinice in format structurat sau in format text liber;
  • Gestioneaza certificatele de concediu medical, care reprezinta un episod in cadrul fisei electronice a pacientului;
  • Arhiveaza datele in fisa electronica a pacientului ca urmare a prezentarii certificatului de deces.

Proiectul in cifre

  • 2.021.442 persoane asigurate din Republica Moldova
  • 288 centre de sanatate si spitale raionale
  • 1.854 medici de familie
  • 5.337 asistenti medicali ai medicului de familie si medici specialisti
  • Peste 10.000 utilizatori
  • 124 administratori de sistem

Sistemul a fost implementat in toate institutiile medico-sanitare publice de Asistenta Medicala Primara din Republica Moldova si este folosit de orice medic de familie si medic specialist care are in dotare echipament IT de baza.

Rezultate si beneficii
  • Realizarea programarii la medic si laborator, direct din cabinetului medicului de familie sau a medicului specialist;
  • Eficientizarea timpului alocat unui consult, medicul avand la dispozitie informatii bine structurate si usor de accesat;
  • Crearea dosarului medical al cetatenilor cu posibilitatea accesarii acestuia si de catre medicul specialist;
  • Oferirea unui suport decizional personalului medical, ceea ce determina sporirea numarului si calitatii serviciilor medicale acordate pacientilor;
  • Gestiunea informatizata a personalului medical din sistemul medicinei primare;
  • Evidenta distributiei demografice a personalului medical;
  • Evidenta clara a personalului medical in raport cu nevoile de servicii medicale identificate intr-o localitate, raion, etc.;
  • Generarea in timp real a registrului electronic al consultatiilor fiecarui medic de familie;
  • Automatizarea diferitor tipuri de jurnale (persoane luate in evidenta, pacienti din anumite grupe sau categorii);
  • Notificari de diferite tipuri (programari, vaccinari);
  • Management eficient al fluxului de documente medicale;
  • Managementul complet al stocurilor de medicamente si produse parafarmaceutice;
  • Evidenta in timp real a distributiei medicamentelor si produselor parafarmaceutice pe fiecare institutie medicala, medic sau pacient tratat;
  • Evidenta cheltuielilor detaliate la nivel de centru de sanatate, medic sau pacient;
  • Formarea bazei de date la nivel national cu informatii ce permit crearea fisei electronice a pacientului;
  • Constituirea resurselor informationale de stat privind sanatatea si miscarea populatiei;
  • Automatizarea fluxului informational in cadrul Institutilor Medico-Sanitare Publice din AMP;
  • Suport permanent in activitatea medicala prin existenta unui Call Center;
  • Procesarea centralizata a datelor in M-Cloud, reducand considerabil cheltuielile aferente dotarii locale cu echipament si personal IT;
  • Generarea rapoartelor statistice (pe localitate, raion, diagnostice, grup de varsta sau alte criterii) si a darilor de seama necesare pentru monitorizarea starii de sanatate a populatiei.